‘Bedrijven niet bewust van hun interne power quality’ - Utilities
achtergrond

‘Bedrijven niet bewust van hun interne power quality’

Publicatie

22 mei 2014

Categorie

Utilities

Soort

achtergrond

Tags

Ongeveer driekwart van de Nederlandse industriële bedrijven kampt in meer of mindere mate met elektriciteitsverspilling en/of uitval van machines door een niet optimaal intern elektriciteitsnetwerk. Vaak omdat bepaalde apparaten of elektromotoren interfereren met het elektriciteitsnetwerk. Een bedrijf betaalt dan wel voor de geleverde elektriciteit, maar de kwaliteit wordt minder. Jan Maassen, adviseur van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO.nl, voorheen Agentschap NL): ‘Om het bewustzijn onder bedrijven op dit gebied te vergroten is RvO.nl samen met adviesbureau Energy Experts International (EEI) een project gestart om deze problematiek in Nederland op de kaart te zetten. Bedrijven zien power quality op dit moment niet als probleem, simpelweg omdat het probleem niet zichtbaar is. Dat zouden ze wel moeten doen. Een check op de power quality levert naast minder uitval al snel een energiebesparing op van ruim vier procent.’ Zelf monitoren Onderzoeksinstituten als DNV-KEMA, leveranciers Socomec en Optivolt Systems en deelnemers Stramit, Synprodo, Profextru, Wavin Nederland, Recticel en Flexoplast gingen in twee bijeenkomsten met elkaar in op de kwaliteit van elektrische energie, welke problemen kunnen ontstaan en hoe deze veroorzaakt worden. Denk aan langzame en snelle spanningsvariaties, spanningsasymmetrie, spanningsdips, problemen met harmonische spanningen, frequentie, tijdelijke overspanning, transiënte overspanning en korte en langdurige onderbrekingen. Vervolgens werd de deelnemende bedrijven gevraagd om voor aanvang van de tweede sessie te monitoren welke mogelijke problemen ze in hun eigen productieproces constateerden. Ze doorliepen de volgende stappen: inventarisatie van de elektrische infrastructuur, analyse van energieverbruik en energieverliezen en het uitwerken van mogelijke oplossingsmogelijkheden bij energieverlies. In een later stadium zouden de deelnemers dan eventuele oplossingen kunnen kiezen en realiseren en vervolgens de resultaten kunnen meten. Externe interpretatie meetgegevens Jos Lenselink, senior consultant bij EEI: ‘Vier deelnemende bedrijven hebben zo goed mogelijk geprobeerd de stappen te doorlopen. Wavin Nederland heeft een externe partij laten kijken en meten en Stramit heeft zelfs meetapparatuur aangeschaft. Het zelf in kaart brengen van de elektrische infrastructuur, problemen ermee en het vervolgens formuleren van oplossingen blijkt echter lastig voor een bedrijf. Zelfs als het lukt om het een en ander zelf te meten, blijkt interpretatie van de meetgegevens in de praktijk niet eenvoudig. Want...

Voor leden

Lees gratis verder.

Wachtwoord vergeten

Alles lezen?

Abonneer nu en krijg toegang tot:

  • Alle verschenen artikelen van Utilities
  • Bladerbare versies van het blad Utilities
  • Projectendatabase
Aanmelden

Industrielinqs 3, 2022

31 mei 2022

nieuws

Ørsted en TotalEnergies schrijven in op windpark Hollandse Kust West

Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant

Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.