Auto-industrie kan spil energievoorziening worden - Utilities
achtergrond

Auto-industrie kan spil energievoorziening worden

Publicatie

20 mrt 2012

Categorie

Utilities

Soort

achtergrond

Tags

‘Er wordt de laatste tijd weinig nieuws gemeld over de brandstofcel, beweerde een van mijn studenten onlangs. Kan jij Chinees lezen dan, vroeg ik hem.’ Hooguit de stilte voor de storm. Volgens professor Ad van Wijk is er een enorme toekomst voor de toepassing van brandstofcellen in auto’s. En die gaan niet alleen voor de voortdrijving zorgen, maar ook elektriciteit produceren. Van Wijk: ‘Brandstofcellen kunnen via een chemisch proces met een hoge efficiëntie, ongeveer vijftig procent, brandstof omzetten in elektriciteit. Dat is een hogere efficiëntie dan de gemiddelde efficiëntie van ons huidige elektriciteitsproductiepark, ruwweg veertig procent.’ Als de auto’s geparkeerd staan, kunnen brandstofcellen volgens de hoogleraar onder meer biogas of waterstof omzetten in stroom. Gemiddeld gebruiken we onze auto’s maar zeven procent van de tijd.  Dus tijd genoeg om elektriciteit te produceren. ‘Als we in  bijvoorbeeld parkeergarages niet alleen een elektriciteitsleiding op de auto aansluiten, maar ook een brandstofleiding, kan de elektriciteitsproductie beginnen. Naast elektriciteit produceren de cellen ook nog een ‘afval’-product, namelijk schoon water. Per kilowattuur een kleine halve liter schoon water.’   Spil De parkeergarage kan zo een behoorlijke elektriciteitscentrale worden. Van Wijk: ‘Met een garage van vijfhonderd auto’s is straks zo een elektriciteitscentrale van veertig megawatt gebouwd.’ Dat wordt wel even wennen, want in de visie van Van Wijk gaat de auto-industrie dus de spil worden van onze energievoorziening. De wereld op z’n kop, lijkt wel. Want was het niet de auto-industrie die een paar jaar geleden in slecht weer terecht kwam, onder andere omdat ze te weinig innovatief is geweest? ‘Het gaat straks mogelijk om een hele andere auto-industrie dan die we nu kennen’, voegt Van Wijk er daarom direct aan toe.  Bekende westerse merken moeten uitkijken dat ze de boot niet missen. ‘Het was het Japanse Toyota dat voor het eerst met de hybride auto kwam. De westerse automerken waren er toen nog nauwelijks mee bezig. Pas sinds kort hebben ze door dat de komst van de elektrische auto onafwendbaar is en komen ze ook met modellen.’ De wind gaat vooral waaien vanuit het oosten. Van Wijk: ‘We weten nog niet half hoe de Chinese...

Voor leden

Lees gratis verder.

Wachtwoord vergeten

Alles lezen?

Abonneer nu en krijg toegang tot:

  • Alle verschenen artikelen van Utilities
  • Bladerbare versies van het blad Utilities
  • Projectendatabase
Aanmelden

Industrielinqs 02, 2022

15 maart 2022

achtergrond

Membraantechnologie verlicht waterstress

Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant

Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.