achtergrond
Crowdfunding brengt duurzame innovatie sneller naar de markt
Publicatie
4 dec 2012
Categorie
Utilities
Soort
achtergrond
Tags
De wereld verandert sneller dan ooit. Landen die voorheen ontwikkelingshulp kregen, geven nu zelf financiële steun aan minder bedeelde landen. Banken, eens de financiële bastions van de wereld, krijgen staatssteun om het hoofd boven water te houden. Het is niet zo gek dat ook economische structuren veranderen. Waar tot nog toe grote internationale conglomeraten de macht hebben, zoeken de kleinere innovatieve bedrijven naar nieuwe samenwerkingsverbanden en tijdelijke coalities om snel te kunnen reageren op de marktvraag. Met het internet als ruggengraat is het steeds eenvoudiger om gelijkgestemden te vinden en gezamenlijk oplossingen voor praktische problemen te bedenken. Open innovation, wordt het ook wel genoemd, en het komt erop neer dat vele creatieve geesten meer weten dan één. Ook de financiering van dit soort creatieve projecten komt steeds vaker tot stand via de sociale netwerken. Dit wordt dan weer crowdfunding genoemd. Inmiddels zijn er ook Nederlandse initiatieven op dit vlak ontstaan. Een bijzondere project is Share2start, dat zich specialiseert in duurzame innovatie. Jan Bouw is medeoprichter van het initiatief dat duurzame ondernemers de nodige financiële middelen moet bieden om van start te gaan. De huidige economische crisis versnelt een proces dat al langer gaande is, zegt Bouw. Banken durven steeds minder risico te nemen en de overheid treedt steeds meer naar de achtergrond. Waar eerst nog subsidies waren te verdelen voor innovatieve ideeën, drogen die bronnen nu langzaam op. Vooral starters zijn daar de dupe van geworden. Want als de overheid al geen risico meer wil lopen, waarom zouden banken dat nog doen? Bouw heeft zelf jarenlang bij ABN Amro gewerkt en specialiseerde zich met name in het mkb. Toen al merkten we dat goede ideeën vaak blijven hangen en niet goed van de grond komen omdat de ondernemers niet goed de weg wisten naar de juiste instanties en geen kaas hadden gegeten van marketing. Ze konden hun product gewoonweg niet goed verkopen, waardoor ze niet verder kwamen dan een goed idee. Bouw wist dat in Amerika al veel was bereikt met crowdfunding, maar in Nederland werd er nog niet veel mee gedaan. Amerika loopt meestal voor op Europa en ook...
Voor leden
Lees gratis verder.
Wachtwoord vergeten
Alles lezen?
Abonneer nu en krijg toegang tot:
- Alle verschenen artikelen van Utilities
- Bladerbare versies van het blad Utilities
- Projectendatabase
Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant
Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.