Vrachtvervoer omarmt LNG - Utilities
achtergrond

Vrachtvervoer omarmt LNG

Publicatie

26 mrt 2013

Categorie

Utilities

Soort

achtergrond

Tags

De gasmarkt is op zijn zachtst gezegd in beweging. De Amerikanen hebben schaliegas omarmd en denken binnenkort onafhankelijk te zijn van buitenlandse aanvoer van fossiele energie. Intussen blijven met name de Chinese en Indiase economieën expanderen en gaat als gevolg daarvan het meeste vloeibare aardgas (LNG) richting het oosten. Intussen is ook duidelijk dat de aardgasbronnen het langer zullen volhouden dan de olievoorraden. Topman Peter Voser van Shell verwacht dat de vraag naar aardgas in 2030 zelfs ongeveer zestig procent hoger is dan in 2010 en daarmee goed zal zijn voor een kwart van de voornaamste energiebronnen wereldwijd. Daar komt nog bij dat aardgas vele malen schoner is dan steenkool en het ook aardolieproducten gemakkelijk verslaat op het gebied van lage CO2-uitstoot. Aardgas speelt dus zowel op het wereldpolitieke toneel als ook in het milieudebat een belangrijke rol. Daarbij wordt aardgas goedkoper gewonnen dan olie en is het ook nog eens gemakkelijker op te werken tot bruikbare brandstof. Het is dan ook niet zo vreemd gedacht dat aardgas en dan met name LNG steeds meer zal worden ingezet als transportbrandstof. GDF SUEZ is met haar dochter GDF SUEZ LNG Solutions een van de eerste spelers die de Nederlandse markt betreden met een LNG-aanbod voor schepen en vrachtwagens. ‘We zullen nog veel vraagstukken rondom infrastructuur en wet- en regelgeving moeten oplossen’, zegt Jan-Joris van Dijk, die samen met Jon van Oostrom managing director is van GDF SUEZ LNG Solutions, ‘maar we denken zeker dat LNG een belangrijke bijdrage zal leveren aan schoner transport.’   Normen Begin januari opende GDF SUEZ nog zijn eerste LNG-tankstation. Transportbedrijven Middelkoop, Bosman, Rotra en afvalverwerker Sita zijn de eerste klanten die hun trucks laten rijden op LNG. ‘De emissienormen binnen met name de grote steden worden steeds strenger’, zegt Van Dijk. ‘Vandaar ook dat grote retailers zoals Albert Heijn steeds meer eisen gaan stellen aan hun transporteurs. Behalve minder CO2 stoot een gasmotor ook minder stikstof en zwavel uit, bovendien is een gasmotor een stuk stiller dan een dieselmotor. Door over te stappen op LNG verzekert Albert Heijn zich ervan dat de levering van de filialen...

Voor leden

Lees gratis verder.

Wachtwoord vergeten

Alles lezen?

Abonneer nu en krijg toegang tot:

  • Alle verschenen artikelen van Utilities
  • Bladerbare versies van het blad Utilities
  • Projectendatabase
Aanmelden

Industrielinqs 3, 2022

31 mei 2022

nieuws

Ørsted en TotalEnergies schrijven in op windpark Hollandse Kust West

Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant

Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.