achtergrond
Wagenborg en Niestern Sander bouwen nieuw onderhoudsschip voor NAM
Publicatie
17 dec 2013
Categorie
Utilities
Soort
achtergrond
Tags
Dit schip speelt een cruciale rol bij onderhoud en service van de productieplatforms van NAM in de Noordzee. Het schip wordt begin 2015 opgeleverd. Wagenborg zal NAM de komende tien jaar ondersteunen bij offshore projecten in de Noordzee en laat hiervoor een schip bouwen door scheepsbouwer Niestern Sander in Delfzijl. Walk-to-Work Werkzaamheden aan productieplatforms voor offshore gaswinning kunnen met het Walk-to-Work-schip veiliger, efficiënter, effectiever en productiever worden uitgevoerd. In het schip komen verschillende functionaliteiten voor het eerst samen. Het schip biedt ruimte aan twintig bemanningsleden en aan twee ploegen van in totaal veertig onderhouds- en servicemedewerkers. Chemicaliën kunnen veilig worden opgeslagen, vervoerd en verladen naar platforms en een bewegingsgecompenseerde kraan kan zwaar materieel verplaatsen. Met een mobiele installatie kunnen putten opnieuw worden opgestart. Nederlandse technologie Het volledig geïntegreerde Ampelmann-systeem maakt veilig werken op zee mogelijk, bij golven tot wel 2,5 meter hoog. Dankzij deze innovatieve technologie, ontwikkeld in Nederland, kunnen medewerkers het hele jaar door veilig van het schip naar het platform lopen om daar te werken: walk to work at sea. Het schip kan een flinke kostenbesparing opleveren doordat medewerkers en materieel efficiënt kunnen worden ingezet. Op zee is de inzet van het Walk-to-Work vessel belangrijk, omdat medewerkers voor onderhoud en service met deze boot meerdere platforms op een route kunnen bedienen. Het team heeft eigenlijk op deze manier een werkplaats, een magazijn, een hotel en transport bij de hand. Facts & figures van het schip: Bouwtijd 18 maanden, oplevering 2015 Lengte van het Walk-to-Work vessel 79 meter Breedte van het Walk-to-Work vessel 16 meter Diepgang 5,40 meter Snelheid 12.5 knoop Aantal Pk circa 10.000 Pk Voor de bouw van de boot is in totaal 1.250 ton staal gebruikt. Zonder equipment weegt de boot 1.250.000 kilo. Er zal circa 1.000 ton aan materialen in de boot worden gebouwd.
Voor leden
Lees gratis verder.
Wachtwoord vergeten
Alles lezen?
Abonneer nu en krijg toegang tot:
- Alle verschenen artikelen van Utilities
- Bladerbare versies van het blad Utilities
- Projectendatabase
Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant
Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.