Blauwe waterstof zet waterstoftransitie in gang - Utilities
nieuws

Blauwe waterstof zet waterstoftransitie in gang

Publicatie

18 jun 2018

Categorie

Utilities

Soort

nieuws

Tags

waterstof

 

De kosten van groene waterstof zijn nu hoger dan voor blauwe waterstof, maar zullen de komende tien jaar naar elkaar toe groeien. Nú starten met de blauwe route is volgens een rapport van CE Delft dan ook essentieel in het op gang brengen van de waterstoftransitie.

Waterstof kan een belangrijke rol spelen in de Nederlandse energietransitie, maar de ontwikkeling van een waterstofketen kent ook grote investeringsinspanningen en risico’s. CE Delft heeft het perspectief en de kostenontwikkeling in kaart gebracht van zowel blauwe en groene als geïmporteerde waterstof.

Belangrijkste conclusie van het rapport: de kosten van groene waterstof zijn nu hoger dan voor blauwe waterstof, maar zullen de komende tien jaar naar elkaar toe groeien. Nú starten met de blauwe route is essentieel in het op gang brengen van de waterstoftransitie. Het rapport is vandaag  aangeboden aan Manon Janssen, voorzitter van de sectortafel Industrie, waar partijen voor het Klimaatakkoord afspraken maken over de maatregelen die de industrie gaat nemen om de klimaatdoelstellingen te halen.

Volgens Frans Rooijers, directeur van CE Delft, is het noodzakelijk om snel de eerste stappen te zetten naar een waterstofinfrastructuur. ‘Waterstof is naast elektriciteit een noodzakelijke energiedrager, enerzijds om het aandeel van hernieuwbare elektriciteit verder te laten groeien, anderzijds om een deel van het aardgasgebruik te vervangen door klimaatneutraal gas.’ Waterstof uit hernieuwbare energie, groene waterstof, is nu kostbaarder dan blauwe waterstof, waarbij de CO2 van waterstof uit aardgas wordt afgevangen en opgeslagen, maar die kosten zullen de komende tien jaar flink dalen.

Rooijers: ‘Door nu te starten met blauwe waterstof, wordt het pad geëffend voor de inzet van groene waterstof uit windstroom van de Noordzee of zonne-energie uit andere landen. Er zijn synergievoordelen te behalen met het inzetten van de blauwe route. Het aantal gebruikers van waterstof zal via deze route groeien, waarvoor de gasinfrastructuur geschikt gemaakt moet worden, Dat kan al snel significante emissiereducties opleveren, met grote volumes, met voldoende leveringszekerheid en tegen beperkte risico’s. Ondertussen wordt de weg bereid naar een verdere ontwikkeling van groene waterstof.’

Zo kan nu al gestart worden met de ontwikkeling van het aanbod van klimaatneutrale waterstof, de infrastructuur voor transport en opslag én de ontwikkeling van nieuwe toepassingen bij grote energiegebruikers. Daar kan waterstof conventionele inzet van aardgas vervangen. Voor de productie van waterstof uit windstroom van de Noordzee is het wel essentieel dat er voldoende aanbod van duurzame elektriciteit is, zodat er voldoende volumes groene waterstof beschikbaar kunnen komen.

Bron: CE Delft