Blog: Onderhoud juist naar voren halen? - Utilities
blog

Blog: Onderhoud juist naar voren halen?

Publicatie

28 mrt 2020

Categorie

iMaintain

Soort

blog

Tags

Asset management, corona, onderhoud, veiligheid

Lege scholen bieden een ideale mogelijkheid voor groot onderhoud, stelde Koninklijke OnderhoudNL onlangs. ProRail vervangt  vervroegd 7,3 kilometer aan spoorstaven in de Schipholtunnel, nu er minder treinen rijden. En Max Verstappen duikt direct de pits in als er een safety car rijdt. Kan de industrie haar onderhoudsstops dan ook niet beter vervroegen in tijden van corona?

Dat is de suggestie van een expert van Bilfinger Tebodin op LinkedIn, naar aanleiding van een eerdere blog. Ik citeer hem even: ‘Het paradoxale is dat juist nu een stop de minste gederfde omzet oplevert en dus het goedkoopst is. Max wisselt zijn banden ook als er een Pace Car op de baan is.’

Teruggeschroefd

Op zich een interessante gedachte. Helemaal als je bedenkt dat verschillende fabriekseigenaren momenteel overwegen om hun geplande onderhoudsstops uit te stellen. Sterker nog, Gunvor heeft inmiddels de voorbereidingen voor de turn around van haar Rotterdamse raffinaderij stopgezet. Vooral onder druk van het personeel, zo is de officiële lezing. Dat voelde zich niet veilig genoeg om aan de stop te beginnen. Wellicht een ander verhaal dus.

Want juist voor de olie-industrie is het wellicht economisch aantrekkelijk om geplande stops naar voren te halen. De vraag naar brandstoffen is enorm gekelderd, de opslagtanks dreigen vol te lopen, dus de productie zal onherroepelijk teruggeschroefd worden. En omdat er momenteel geen droog brood mee te verdienen valt, is een vervroegde onderhoudsstop uit economische overwegingen juist interessant.

Sanitaire producten

De ethiek vraagt om iets anders. We moeten risico’s vermijden. En tijdens onderhoudsstops lopen vaak honderden of zelfs meer mensen extra op een fabriek rond. Hoewel het ook niet geheel zwartwit ligt. Als straks heel veel uitgestelde onderhoudsstops om voorrang vragen; hoe groot wordt dan de druk op de arbeidsmarkt? En komen de veiligheid en integriteit van installaties dan niet in het gedrang? Komen dan ook geen mensenlevens in gevaar?

In de chemie en energiesector is de situatie momenteel echt anders dan in de oliesector. De vraag naar chemische producten en energie worden wel beïnvloed door de coronacrisis, maar niet zo rigoureus als in de oliesector. Sterker nog, BASF Antwerpen zag zelfs even een piek in de vraag naar haar producten, doordat ook verschillende afnemers gingen hamsteren. En het verschilt ook per product. De vraag stijgt juist naar ingrediënten voor sanitaire producten, terwijl die naar bouwmaterialen terugloopt.

Debat

Er is geen oplossing die goed is voor alle vraagstukken. Zo ook niet als het gaat om de planning van onderhoudsstops in tijden van corona. Het is daarom belangrijk om de komende tijd zeer situationeel te kijken naar de uitdagingen. En natuurlijk hopen dat de uitbraak van het coronavirus snel onder controle komt.

En goed om het debat aan te gaan over oplossingsrichtingen. Dat was ook hopelijk ook de bedoeling van de expert van Bilfinger Tebodin. Daar sluit ik me in dat geval graag bij aan.