Column: Hoe IT moet inspelen op de veranderingen in de energiemarkt - Utilities
blog

Column: Hoe IT moet inspelen op de veranderingen in de energiemarkt

Publicatie

9 mrt 2015

Categorie

Utilities

Soort

blog

Tags

De energiemarkt en de IT-sector hebben meer met elkaar gemeen dan je op het eerste gezicht zou denken. Vooral omdat beide sectoren te maken hebben met ingrijpende veranderingen die de manier waarop we gewend zijn te werken op hun kop zetten.

Natuurlijk zijn er ook verschillen: energiebedrijven leveren 24/7 energie en service, terwijl de IT-sector eens in de zoveel tijd nieuwe versies van hardware en software introduceert. Tenminste, dat is de perceptie; in werkelijkheid beweegt IT ook in de richting van ‘continuous delivery’. Dat geldt zeker voor ontwikkelaars van software en apps; nieuwe applicaties worden snel op de markt gebracht en voortdurend getest en verbeterd. In plaats van maanden te wachten met een nieuwe versie, worden continu kleine stukken functionaliteit uitgerold.

Deze manier van werken leent zich uitstekend voor een dynamische sector als de energiemarkt. En wel om de volgende drie redenen.

1. Consumenten wisselen vaker van leverancier

Nederlanders wisselen steeds sneller van energieleverancier. Over hoeveel dat er precies per jaar zijn, verschillen de meningen van onderzoekers – maar cijfers als 40 procent zijn niet ongebruikelijk. Waar consumenten vroeger nog een leven lang trouw bleven aan hun energieleverancier, worden ze nu voortdurend geprikkeld om over te stappen.

Wisselen gebeurt niet alleen steeds vaker, leveranciers worden ook gedwongen om het overstappen binnen korte tijd mogelijk te maken. Dat stelt zware eisen aan de IT-omgeving: het overdragen van gegevens dient snel te gebeuren en eindafrekeningen moeten in korte tijd kunnen worden uitgedraaid.

2. Slimme technologieën

Consumenten willen vaker en beter inzicht in hun energieverbruik – en niet slechts één keer per jaar in de jaarafrekening. Of het nu gaat om een online portal waarin het verbruik kan worden bijgehouden of een app die gekoppeld is aan een slimme energiemeter: de technologische mogelijkheden om klanten op de hoogte te houden van hun energiekosten en -verbruik zijn de afgelopen jaren enorm toegenomen.

3. Van B2C naar C2B en C2C

Waar het nog niet zo heel lang geleden vanzelfsprekend was dat energie centraal werd opgewekt door de leverancier en vervolgens werd geleverd aan gebruikers, is zowel de distributie als het business-model van energie in korte tijd veranderd. Door de opmars van zonnepanelen wordt energie in  toenemende mate opgewekt door consumenten; naar schatting wordt 1 procent van de energie al door huishoudens opgewekt. Huishoudens die energie over hebben, leveren deze terug aan het stroomnet of zelfs aan de buurman: van B2C naar C2B en zelfs naar C2C.

Door deze snel veranderende behoeften voldoen bestaande oplossingen al snel niet meer. Neem bijvoorbeeld de slimme energiemeter; die is al lang niet meer zo slim als hij niet kan meten hoeveel energie je van je buurman hebt ingekocht of geen inzicht geeft in hoe je kunt besparen op energieverbruik.

Het mag duidelijk zijn dat de consument zijn eisen steeds bijstelt en uitbreidt. In een dynamische en complexe markt is het belangrijk om snel te kunnen inspelen op nieuwe behoeftes van de consument. Het snel kunnen uitwisselen van data tussen verschillende systemen is een van de belangrijkste vereisten van de IT-omgeving van energieleveranciers geworden. Om de concurrentie voor te blijven, is het daarnaast belangrijk om snel op de markt te kunnen komen met mobiele apps en online tools die klanten inzicht bieden.

ICT moet zich dus sneller aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid, om nieuwe ideeën zo snel, betrouwbaar en efficiënt mogelijk in productie te krijgen. Continuous delivery helpt daarbij, omdat in deze een software-ontwikkelmethode kleine stukken functionaliteit automatisch kunnen worden uitgerold. Zo kun je als energieleverancier niet alleen beter en sneller inspelen op de behoeften van klanten; het automatische testen zorgt er ook nog eens voor dat het team eerder inzicht krijgt in de kwaliteit van applicaties.

Marco Hout, business development adviseur bij Info Support

Industrielinqs 02, 2022

15 maart 2022

achtergrond

Membraantechnologie verlicht waterstress

Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant

Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.