Miljoenen voor waterstof in Noord-Nederland
Publicatie
17 okt 2019
Categorie
Petrochem
Soort
nieuws
Tags
waterstof
Noord-Nederland krijgt als eerste regio subsidie voor hun zogenoemde Hydrogen Valley, naar het model van Silicon Valley in Californië. Hiermee worden Groningen, Drenthe en Friesland Europese waterstofkoplopers. De Europese Commissie heeft het project geselecteerd voor een subsidie van 20 miljoen euro met een publiek-private cofinanciering van 70 miljoen euro.
Een paar weken geleden werd al bekend dat de subsidie lonkte, maar nu is de kogel door de kerk. De totale projectomvang komt uit op circa 90 miljoen euro. Deze subsidie is bestemd voor de ontwikkeling van een volledig functionerende groene waterstofketen in Noord-Nederland. Uiterlijk januari 2020 beoogt het consortium de overeenkomst te kunnen tekenen en kan het zesjarige project van start.
Koploper
Minister Wiebes (EZK) zei vandaag op een symposium: ‘Dit is een mooi voorbeeld hoe Groningen, Drenthe en Friesland voorlopers zijn als nieuwe duurzame energie-provincies. Omdat het Groningengasveld in 2022 sluit, biedt dit project het noorden van het land mooie kansen en werkgelegenheid. De regio heeft alles in huis koploper te worden in de energietransitie.’
Het HEAVENN-consortium heeft de subsidieaanvraag gedaan in april dit jaar en bestaat uit 31 publieke en private partijen uit zes Europese landen. Verschillende projecten worden uitgevoerd, zoals de grootschalige productie van groene waterstof als grondstof voor de industrie, de opslag, transport en distributie van waterstof en de toepassing voor de energievoorziening voor zowel de industrie als de gebouwde omgeving en in de mobiliteit.
Bestaande aardgaspijpleidingen worden geschikt gemaakt voor het transport van waterstof en nieuwe waterstofleidingen worden aangelegd op het Chemie Park Delfzijl en tussen het GZI-Next terrein en het Emmtec Industry & Business Park in Emmen. Een ondergrondse waterstofopslag is voorzien bij HyStock in Veendam.
Huizen
Waterstof als toepassing voor de verwarming van huizen wordt gerealiseerd in Hoogeveen en Groningen en voor de industrie in Delfzijl en Emmen. In de mobiliteit zal waterstof worden gebruikt voor onder meer bussen, lichte én zware vrachtwagens en personenauto’s en er komen waterstoftankstations in Groningen en Emmen bovenop de reeds geplande in Pesse, Groningen en het al operationele tankstation in Delfzijl. Eveneens wordt een binnenvaartschip op waterstof (H2) gebouwd en wordt groene H2 ingezet bij de productie van e-kerosine voor vliegtuigen. Juist de zwaardere voertuigen zijn zeer geschikt voor het gebruik van waterstof en daar is ook de grootste CO2-reductie en milieuwinst te behalen.
Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant
Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.
Tijd om die elektrolyzers te bouwen
24 feb 2021Het lijkt of het Afkenel Schipstra niet uitmaakt voor welk bedrijf ze de boodschap verkondigt. Ze blijft een ambassadeur voor waterstof als belangrijke pion in...

Engie test invoeden waterstof in wkc van Ineos
23 feb 2021Engie test het gebruik van waterstof in een warmtekrachtcentrale van Ineos Phenol in Doel. Het gaat om een proefproject waarbij waterstof een deel van het...

Covestro wil binnenvaartschepen op waterstof
19 feb 2021Duitse polymerenproducent Covestro en Nederlandse binnenvaartcoöperatie NPRC werken samen om de zouttransportvloot op de Rijn om te bouwen naar schepen die op waterstof varen. Dat...

Industrielinqs LIVE - Waterstof: Truth or dare?
16 feb 2021In de energietransitie lijken zakelijk gewin en verduurzaming niet altijd hand in hand te gaan. Maar is er sprake van een tegenstelling of kunnen ze...
