Op maat gebouwd schip voor windturbinetransport – Utilities
Publicatie
12 dec 2016
Categorie
Utilities
Soort
nieuws
Tags
offshore, Siemens
Op maat gebouwd schip voor windturbinetransport
maandag 12 december 2016Siemens0 reacties

Het schip is ontworpen op basis van een bestaande romp van een containerschip en is voor zijn nieuwe taak omgebouwd bij Holland Shipyard in Hardinxveld-Giessendam. Onderdeel van het nieuwe ontwerp is de grote boegdeur die Ro-Ro-toegang biedt tot het aangepaste vrachtdek. Het dek is afgesloten met een telescopisch dak, dat de gondels tijdens transport tegen het zeewater beschermt. Aangezien het dak kan worden geopend, kan de vracht van de Rotra Vente ook met kranen worden geladen in havens zonder Ro-Ro-platform. Dankzij de flexibele indeling van het dek kan het schip ook tot negen torendelen of drie tot vier rotorbladensets per trip vervoeren.
“Met ons Ro-Ro-transportschip Rotra Vente luiden we een nieuw tijdperk van kosteneffectieve offshore-windlogistiek in”, aldus Michael Hannibal, CEO Offshore bij Siemens Wind Power. “Zodra onze nieuwe fabrieken in Hull (Engeland) en Cuxhaven (Duitsland) volledig operationeel zijn, beide Ro-Ro-schepen in de vaart zijn genomen en de verbinding zijn geworden tussen onze productie- en installatievestigingen, verwachten we onze logistieke uitgaven met 15 tot 20 procent te kunnen terugdringen. Dat is weer een belangrijke factor in het terugdringen van de kosten voor de opwekking van offshore windenergie”.
“We zijn trots dat we de Rotra Vente voor Siemens kunnen exploiteren, omdat dit schip een nieuwe mijlpaal vormt in de nauwe samenwerking die wij al sinds jaren met elkaar onderhouden,” aldus Richard Thomsen, Managing Director van deugro, de transportdivisie van de deugro-groep en logistiek partner van Siemens. “We hebben de overeenkomst voor dit innovatieve logistieke concept pas één jaar geleden ondertekend en beschikken nu al over een zeer efficiënt schip, terwijl een tweede schip bij de werf in aanbouw is.”
Het zusterschip van de Rotra Vente – een transportschip voor torens en rotorbladen – wordt momenteel gebouwd. Dit vaartuig biedt ruimte aan maximaal twaalf rotorbladen voor windturbines en transporteert deze van de productievestigingen van Siemens in Hull (Engeland) of Aalborg (Denemarken) naar de respectievelijke installatiehavens.
Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant
Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.
Wintershall wil gasleidingen in Noordzee hergebruiken voor CO2-transport
5 okt 2021Het Duitse olie- en gasbedrijf Wintershall Dea onderzoekt hoe bestaande gaspijpleidingen in de Noordzee gebruikt kunnen worden voor het transporteren van vloeibaar CO2. Het bedrijf...

Dertig procent offshore gaswinninggebied teruggegeven
7 apr 2021Afgelopen jaar gaven mijnbouwmaatschappijen vergunningen voor de winning van gas met een oppervlak van ruim 5.500 vierkante kilometer terug aan de Nederlandse overheid. Op zee...

Neptune zoekt ondiep gas in Noordzee
24 mrt 2021Neptune Energy heeft een contract met Borr Drilling afgesloten voor het uitvoeren van boringen in zowel het Nederlandse als het Britse deel van de Noordzee....

Siemens bouwt elektrolyzer in offshore windturbine
14 jan 2021Het Duitse Siemens Gamesa en Siemens Energy investeren samen 120 miljoen euro om een elektrolyzer te ontwikkelen die volledig is geïntegreerd in een offshore windmolen....
