Treinen efficiënter dankzij terugwinnen remenergie - Utilities
nieuws

Treinen efficiënter dankzij terugwinnen remenergie

Publicatie

7 nov 2012

Categorie

Utilities

Soort

nieuws

Tags

De pilot werd gedaan door spoorwegbedrijf SEPTA in het Philadelphia. Zij plaatsten een lithium-ion batterij van containerformaat op een treinstation. Deze batterij stond in verbinding met de treinrails van zes stations én met het regionale elektriciteitsnet.

Door middel van slimme software wordt de energie die vrijkomt bij het remmen van treinen naar de containerbatterij gestuurd. De batterij, die tot 1,5 megawatt energie kan opslaan én versturen, zorgt er vervolgens voor dat de energie naar netten wordt gestuurd die met een tekort aan energie kampen.

Reguleren

De vrijgekomen energie wordt tegenwoordig ook al opgevangen, maar enkel door de treinrails en bovenleidingen. Dit is echter erg inefficiënt, omdat deze maar een maximale hoeveelheid elektriciteit aankunnen. Wanneer er te veel energie vrijkomt wordt dit automatisch vrij gelaten. Als dit niet zou gebeuren kan het net namelijk overbelast raken, met gestrande treinen én reizigers als gevolg.

Dankzij het geteste systeem gaat er geen energie meer verloren. Alle vrijgekomen energie wordt opgevangen en doorgestuurd naar electriciteitsnetten. “We zijn enthousiast dat we onderdeel zijn van deze baanbrekende prestatie,” aldus Audrey Zibelman CEO van Viridity Energy, de ontwikkelaar van de software. “Door gebruik te maken van de remkracht van treinen kan SEPTA een milieuvriendelijke rol spelen in het elektriciteitsnetwerk.”

Industrielinqs 02, 2022

15 maart 2022

achtergrond

Membraantechnologie verlicht waterstress

Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant

Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.