Voorbereidingen grootste offshore windpark begonnen - Utilities
nieuws

Voorbereidingen grootste offshore windpark begonnen

Publicatie

10 sep 2020

Categorie

Utilities

Soort

nieuws

Tags

offshore wind

De voorbereidingen voor de aanleg van het grootste windpark ter wereld (Hornsea Two) zijn recent begonnen in de Eemshaven bij Buss Terminal. Het offshorebedrijf uit Duitsland en DEME Offshore tekenden eerder dit jaar een contract voor de installatie van maar liefst 165 funderingsconstructies (palen + verbindingsstukken) voor het Engelse windpark Hornsea Two.

Voor de Eemshaven betekent dit alweer het zeventiende windpark als basishaven. De eerste constructies zijn inmiddels aangekomen in de Eemshaven en worden vervolgens door het installatieschip Innovation verscheept naar het toekomstige windpark op zee.

Het windpark is in 2022 operationeel op ongeveer 89 kilometer buiten de kust van Yorkshire (UK) in de Noordzee. Het Hornsea Two-windpark is eigendom van de Deense energiegroep Ørsted en zal bestaan uit 165 Siemens Gamesa-turbines van acht megawatt. Met een totaal vermogen van bijna 1,4 gigawatt gaat het park ongeveer 1,3 miljoen huishoudens voorzien van groene stroom. DEME Offshore is verantwoordelijk voor de logistiek en installatie van de zogenoemde monopiles (funderingspalen) en transitiestukken (verbindingsdeel tussen de fundatie en de torenpaal). Een immens karwei, want deze funderingspalen wegen tot wel 1.230 ton per stuk. Dat is vergelijkbaar met het gewicht van ongeveer drie volledig volgeladen Boeing 747-400-vliegtuigen.

Feiten en cijfers

  • Hornsea Two wordt het grootste offshore windpark ter wereld; het gebied beslaat ongeveer 462 vierkante kilometer
  • Het windpark is in 2022 operationeel en zal bestaan uit 165 Siemens Gamesa-turbines van 8 MW
  • Het totale vermogen is 1,4 GW en gaat ongeveer 1,3 miljoen huishoudens voorzien van groene stroom
  • Ongeveer 14 van de 25 hectare op het terrein van Buss Terminal Eemshaven is in gebruik voor dit project
  • Het lossen van de transitiestukken wordt uitgevoerd door een rupskraan type LR1750
  • Op de terminal van Buss staat een ‘Self Propelled Modular Transporter’ portaalkraan om de bijna 350 ton wegende transitiestukken te verplaatsen
  • De funderingspalen wegen tot wel 1.230 ton per stuk; dat is vergelijkbaar met het gewicht van drie volledig volgeladen Boeing 747-400-vliegtuigen
  • Voor de Eemshaven betekent dit alweer het zeventiende windpark als basishaven